Direktlänk till inlägg 27 juli 2011

Ny dag, nytt spel

Av T-side Ape - 27 juli 2011 09:10

Den lokala spelbutiken Batalj (åter)introducerade mig till Warmachine för någon vecka sedan. För flera år sedan blev jag intresserad av spelet och köpte lite modeller men lyckades inte få mina vänner att vilja spela det. Dessa modeller har legat och vilat i olika kartonger och flyttlådor men nu när Batalj tar upp det på allvar med både en liga och turneringar i höst tänkte jag att det är dags igen. Warmachine är ett spel i steampunk anda. Det finns magi och teknologi i en obskyr blandning. Bland fraktionerna finns det tre olika mänskliga (Cygnar-the good guys, Khador-sovjet och Menoth-religösa), det finns fribrytare/pirater (mercenaries), alver (Scyrah), dvärgar (Rhulic) och odöda (Cryx). Alla har sina egna stridsmaskiner som de slåss med mot varandra samtidigt som de har lite soldater för att backa upp sina maskiner. Spelet är centrerat runt en warcaster som är en slags supermagiker som både kan slåss och kasta magi samt har vissa specialregler som gör den überbra. Då alla warcasters är olika är själva charmen att kombinera en warcaster med de trupper som bäst kompletterar just din superhjälte.


Efter ett speltest nere på Batalj och lite prat med killarna där samt läsande på Privateer press forum fick mig att plocka fram de modeller jag hade köpt för länge sedan. Det var några av de odöda cryx och jag hade mycket roligt då jag målade upp de cryx modeller jag hade:

Bane lord Taratus, Gorschade the bastard med Death walker och Bloat thrall

    Mechanithralls med support

Jag var såld. Efter att ha spenderat lite pengar på en regelbok och lite fler modeller har jag nu en första lista att spela med. Som vanligt när jag angriper ett nytt spel har jag läst en del och utifrån det gjort en blandning av den bästa tänkbara listan och de modeller jag gillar mest från fraktionen. Läsande på forum visar dock att den warcastern jag köpte för 4-5 år sedan uppenbarligen är en av de sämsta idag men en utmaning är en utmaning och det kommer nog lära mig spelet ganska bra att spela ändå.


Min första uppställning - 35poäng

Gorschade the bastard
Malice
Slayer
Bane Lord Tartarus
Bane Thrall (6)
Bane Thrall Officer & Standard
Mechanithralls (6)
Brute Thrall
Necrosurgeon & stitch thralls
Pistol wraith
Bloat Thrall
Machine wraith
Ragman

Listan kommer spelas relativt oförändrad så länge jag vinner ;) men nogrannt utvärderas inför framtida förändringar. Första matchen är ikväll och vi får se hur det går. På lång sikt är målet självfallet att placera sig så bra som möjligt i den lokala ligan.


Ang. målningen är 11 av de 28 modellerna målade men målet är att alla ska vara färdiga när turneringen startar i höst (september). Dock är det kanske svårt att hinna med då jag antagligen måste måla ett till Blood Bowl lag inför NärkeBowl. Första målet är att få Mechanithrallstruppen färdiga (4 stycken till). 

Jag hoppas på att Warmachine i längden ska vara ett lika bra spel som Blood Bowl är. Den första anblicken, både figur och spelmässigt är i alla fall mycket positiv.


/M.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av T-side Ape - 7 oktober 2013 21:48

  It started on http://fumbbl.com/ where I played some matches with a Necromantic team, and I really enjoyed myself. Soon I just had to have a ready necro team to play next season in my local league. I put the Chaos farm rest and just started paint...

Av T-side Ape - 24 juni 2013 18:52

After Low Cash Cup the whole team Sweden have been selected. I think we have a really strong team this year and that my goal, that team Sweden will finish above 8:th place, is really possible to achieve. The eight coaches this are Melisqus, Jammydodg...

Av T-side Ape - 9 juni 2013 17:06

Some really fast progress on the team, 6 mauraders tabletop ready. The bases, some vanish and extra blodsplatter is all that needed for them to be complete. The miniatures are the four Tengu zombie mutants (3 fat blokes and one with the big hand. The...

Av T-side Ape - 6 juni 2013 18:23

The story:   If you travel from Pennybridge to the village of Glanshammer and take the second road on the left towards Smithstorp and follow it over five miles you will eventually come to Ur-Pers old farm, lying alone in the woods with is few mea...

Av T-side Ape - 30 maj 2013 18:21

This Monday I came home from the NAF championship, tiered but satisfied. It was the 5:th tournament this spring and my Orkish Blood Bowl voodoo have really gotten better out of is. In January I went to Doubt-IV in Umeå with the Orks and finished at...

Presentation

This is a painting, modeling and gaming blog following my interests in miniature games. It is focused on the game Blood Bowl.

/ M.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards