Alla inlägg den 27 augusti 2011

Av T-side Ape - 27 augusti 2011 20:04

Var nere på Batalj och deltog i deras första Warmachine/horde turnering. Efter att bara ha spelat 5 matcher någonsin ställdes jag mot spelare som spelat i flera år. Arrangemanget höll inte sin tidsram men hade 12 anmälda av vilka 10 dök upp och spelade. Det hela måste ses som en framgång eftersom Warmachine inte är stort i Örebro och dessutom är relativt nytt.

Efter en turnering om 4 matcher slutade jag på en delad 2:a plats med 3 vinster och 1 förlust. Efter att slumpen gjort sitt (då jag aldrig mötte den andra spelaren som också hade 3-1 resultat) gick jag hem med 3:e pris trofén. På det hela taget mycket nöjd och lite klokare av mina misstag fär vilka jag tänkte redogöra om här nedan.


 

Match 1 - Trolls

Första matchen var mot den enda Hordes spelaren i turneringen. En väldigt trevlig spelare som spelade Trolls och sa att han hade spelat mot Cryx många gånger. Då jag aldrig hade sett hans armé förut beslöt jag att spela mitt standard spel. Jag fick första turen och ställde upp som jag brukar.

   Uppställning

allt tungt i mitten


Efter att ha flyttat fram lyckades jag harpunera hans warcaster i tur två (i tron om att det var en Solo karaktär och inte hans warcaster...) och slog ihjäl den i tur tre. Han hade aldrig någon chans iom att Malice satte harpunen i Warcastern, och han hade aldrig spelat mot Malice förut så han var inte beredd på det.

   Malice har harpunerat fram warcastern och pGorshades feat har fått fram 6 banethralls som slår på denne och upphåller trolltruppen där bakom. Malice är även tillbaka flyttad med magin shadowgate (?). I min tur som följer efter denna skjuter pistol wraithen till vänster ihjäl warcastern.

 

Lärdom: ta reda på vilken modell om är warcastern så du vet det när du spelar ;) samt att trixa med pGorshade + feat eller necrosurgeon så du får mycket längre charge range kan överraska motståndarna.

Match 2 - Khador
Andra matchen var mot Khador. Motståndaren hade en lista som sköt väldigt mycket vilket kunde bli ett problem. Jag fick första turen men terrängen på spelplanen gav mig stora problem. Varje sida hade ett stort tempel vilket gjorde att man fick välja höger eller vänster sida med sina trupper och jag kunde inte, som jag brukar, ställa upp mina tunga trupper i mitten. Dock gjorde min motståndare ett misstag då han ställde sin warcaster samt 3 jacks mitt emot mina tunga trupper.

  

Uppställning. pGorshades armé är splittrad av templet med 8 poäng till höger och 33 poäng till vänster.

Efter en tur har vi båda flyttat fram nog nära för att jag ska kunna ha ett läge att slå till med mina överrasknings, extra steg manövrar:

  

Efter tur 1

På högerkanten flyttar necrosurgeon fram 6" och trollar fram 3 av de 4 mechanithralls som dog av motståndarens skytte. De hamnar 3" framför necrosurgeon efter det att denne gått 6". Dessa 3 är nog nära för att charga widowmakerna, de andra Mechanithrallsen springer fram in i närstrid. På högerkanten flyttar jag fram Malice som dödar snipern, chargar henne med pGorshade vilket skadar henne lite men låter mig flytta 9" och använda min feat. De 6 Banethrallsen som kommer fram 3" framför pGorshade kan charga jacksen som en första våg medan de andra flyttar fram för att slå till tur 3. Läget blir så här:

   Efter min tur 2

I tur 3 lyckades jag så harpunerade warcastern vilket drog fram honom för en träff med Banethralls. Även om jag inte hade lyckats med harpunen såg allt väldigt bra ut för han hade inte mycket som kunde rädda honom från Banethrallsen charge då hans AOE skjutande warjacks var fast i närstrid.

Lärdom: utnyttja dina överraskningsmoment, har inte motståndaren sett dem förut har de ofta svårt att hämta sig från dem. Om du spelar en lista som skjuter mer än motståndaren så ställ upp längre ifrån motståndarens tunga trupper så du får fler chanser att skjuta på dem.

Match 3 - Cygnar
I tredje matchen möte jag en spelare som spelade med Allister Caine som warcaster, någon jag aldrig mött förut men blivit varnad för som en farlig lönnmördarkaraktär. Min motståndare fick välja sida samt att köra först och valde den sidan som jag ville ha.

 

Uppställning - lite inklämd bakom terrängen ställer jag upp tvärs emot min motståndare för att ha så kort väg som möjligt. Tänker försöka skärma mina banethralls med mina mechanithralls.

Efter en tur har han dödat några mechanithralls och jag flyttat upp till en position som inte är så bra pågrund av en viss lönnmördare på vänsterkanten.

  

Problemet blev här att att det finns en vinkel till vänster om pGorshade där lönnmördaren (bakom huset till vänster) kan skjuta mig, vilket tar bort mina 5 fokus och låter warcastern skjuta ihjäl mig i samma miniglipa:

 

En snabb förlust som gav en lärdom: ha alltid linjerna till din warcaster täckta lämna inte glipor. Jag har vanligtvis två deathjacks framför vilket skyddar bättre, men terrängen lätt mig inte ha det denna gång. Alternativt flytta inte fram pGorshade så långt. Och se upp för den där lönnmördaren när du förlitar dig på fokus som armor.


Match 4 - Retribution of Scyrah

Fjärde matchen mot retribiution of Scyrah, en fraktion jag aldrig mött förut. Det var den enda matchen av mina som blev en ordentlig lång fight i denna turnering. Den avgjordes inte förän i tur 5-6 efter det att turneringsledningen varnat för att det var ont om tid kvar. Detta berodde till stor del på att terrängen var hemsk, i stort sätt hela bordet utom de yttersta kanterna var täckta av kratar och svårforserad terräng vlket gjorde att alla förflyttningar gick långsamt och det tog tid innan sidorna kunde mötas. Motståndaren fick tur ett och ställde upp.

 

Uppställning: Jag ställer upp mitt emot min motståndare med mina mechanithralls skärmandes mina banethralls till vänster. "Huset" till höger hindrar effektivt alla försök att gå på den sidan men jag skickar Tartarus där som kan gå igenom terräng utan problem i förhoppning om att han kan få in en lurig charge på motståndarens trupper.

 

Efter min tur ett. Jag har poppat min feat alldeles för tidigt. Den svåra terrängen gör att inget kommer fram men mina 6 extra banethralls uppehåller motståndaren ett tag i alla fall.

    

Efter min tur två: Sidorna försöker fortfarande mötas. Jag har skickat fram min Slayer och tyvärr lämnat pGorshade lite oskyddad...

Han hade sin warcaster långt bort och spelade försiktigt hela matchen och några misstag från mig gjorde att han lyckades skada pGorshade ordentligt. Jag lyckades till sist få in lite banethralls som Tartarus skapade i strid med hans warcaster och turen efter dog han men det var spännande hela tiden och mycket jämt. Mechanithrallsen gjorde även här en stor insatts då de höll upp stora delar av hans infanteri samtidigt som de återkom hela tiden, något som gjorde han mycket frustrerad.

Lärdom: underskatta inte terrängens betydelse på stridsfältet. Dock när det är terräng överrallt är det svårt att göra något åt det. Om min motståndare skulle stått mer stilla på sin sida och skjutit på mig skulle det kanske sett annorlunda ut, men å andra sidan gav hela tiden terrängen en massa skydd mot skytte så vem vet.

En rolig match och den enda som inte slutade med att någon av spelarna gjorde en avgörande miss i tur 1-2.


Efter denna turnering tänker jag nu börja öva på min terminus lista och fila lite på pGorshade listan, men jag återkommer om det. Får jag tid över skall jag även skriva ett inlägg om grundläggande pGorshade taktiker.


Warmachine resultat så här långt:

pGorchade 8-1

/M.

Av T-side Ape - 27 augusti 2011 09:36

Skall strax i väg på en liten lokal warmachine turnering på den lokala butiken Batalj. 35pts killbox med möjlig alternativ lista. Satt och skrev en snabb terminus lista att testa om pGorshade skulle sluta fungera. Tror att Killbox passar pGorshades Mageblight väldigt bra. Sedan sist har jag spelat en 5:e match mot Khador. Fick en insikt att Beast 9 och Doomreavers är bra men också lite idéer om hur jag skall hantera dem. Rapport från turneringen kommer senare (kanske redan ikväll) samt jag har även börjat fundera på en taktik förklaring för hur jag spela min pGorshade lista så ni får koll på det. Annars i veckan är det NärkeBowl som hägrar och jag borde försöka öva på att spela med "super suckers" innan den går av stapeln, men just nu är warmachine roligare än BloodBowl.


Haft semester och varit borta så inget har målats färdigt.


Warmachine resultat så här långt:

pGorchade 5-0

/M.

Presentation

This is a painting, modeling and gaming blog following my interests in miniature games. It is focused on the game Blood Bowl.

/ M.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards